أم عازبة ناجحة

2019

أنا مُطلقة من 5 سنوات
أم لبنتين، عمري 39
بنت 17 والتانية 13
عايشة مع بابا وماما في البيت
بـ شتغل في مجال الجمعيات الأهلية من 8 سنوات.

القصة كاملة

اتجوزت راجل كبير

2018

اتجوزت راجل كبير، وما كنتش راضية
وطبعًا في الفلاحين بـ يمشوا كده، من غير ما ياخدوا رأي الواحدة
زعلت على نفسي إني اتجوزت راجل كبير.

القصة كاملة

لما نزلت اشتغلت

2019

أنا لما اتجوزت كنت فاكرة إن الجواز ده لازم هـ بقى في البيت،
أنا كنت بـ شتغل بعد التخرج بشوية، بس كنت فاكرة إنه
الشغل مع الجواز هـ يعطلني،
مش هـ يخليني آخد بالي من بيتي.
يعني مش عايزة بنتي ترجع ما تلاقـيـنـيـش موجودة.
الضغوط الاجتماعية؛ الزواج؛ الوالدين؛ الأمومة

القصة كاملة

اتحبست عشان ابني

2018

أنا اتخانقت مع جارتي عشان عـايرتـنـي
بس أنا مش هـ يفرق معايا حتي لو جابت ميكروفون وقالت في الشارع
لأني ما عـمـلـتـش شيء غلط
أنا عملت حاجة عشان ابني ما حدش يسيء له بأي كلمة لأنه يتيم

القصة كاملة

الرحلة اليومية

2019

أنا أم مطلقة أعول طفلين بمفردي
أحدهما 8 سنوات والآخر 4 سنوات.
ثلاثة أعوام مروا علي منذ طلاقي وأنا أرعاهما وحدي
وأمنع نفسي من الانهيار التام من أجلهما.

القصة كاملة

أنا حاسة إني مش ست

2018

أنا متجوزة من 10 سنين
وبـ عاني من قبل جوازي من مرض في الرحم
منعني من الإنجاب، وخلَّاني أعمل أكتر من جراحة على أمل إني أبقى أم … غير إنه كمان المرض بـ يسبب مشاكل صحية تانية
بسبب كده، بـ حس إني ست درجة تانية

القصة كاملة

أكنها أم وأب

2019

في واحدة أعرفها متجوزة بقالها 12 سنة،
هي من أول ما اتجوزت وهي بـ تشتغل، وجوزها كمان بـ يشتغل،
البنت دي هي أكبر مني بحبة، يعني 8 سنين مثلًا،
جابت بنتها، وكانت برضه بـ تشتغل،
وبعد 5 سنين جابت ولد تاني.
الضغوط الاجتماعية، الزواج، الأمومة، العمل

القصة كاملة

أنا بقيت مامتي

2019

في أول حمل ليا وأنا بـ ولد،
-أنا ولدت طبيعي، كانت ولادة مأساوية جدًا- ،
أول ما فتحت عيني قولت لها: "ما تزعليش مني"،
ما سألتش على البيبي،
أول حاجة كانت إني بصيت لمامتي، وقولت لها: "ما تزعليش مني".
الأمومة، الوالدين

القصة كاملة

مش عايزة أكون شبهك

2007

ماما، هـ يكون إيه إحساسك لو عرفتي أنا حاسة بإيه ناحيتك؟
أنا ما بحبكيش، ومش عايزة لما أكبر أكون شبهك.
أنتِ مش أحسن أم في الدنيا، حتى لو أنتِ متصورة كده.

الأمومة، الوالدين

القصة كاملة

الحاجة اللي بتمناها

2018

الحاجة الـلـي مخلياني أكمل بقى
ومخلياني عندي أمل في ربنا
هم بناتي،
نفسي أكمل معاهم للآخر.

القصة كاملة
x
تنويه القصص الموجودة على هذا الموقع قد تسبب للبعض شعور بعدم الارتياح أو الألم. في حالة شعورك بذلك، تذكر أن تتنفس، وأن تأخذ بعض الوقت مع ذاتك قبل مواصلة القراءة، أو بالتوقف عن القراءة إذا استدعى الأمر